tarbiyah & dakwah....

"Tarbiyah bukanlah segala-galanya..tetapi segala-galanya bermula dengan tarbiyah"
(Yusuf Al-Qadrawi)

Wednesday, May 23, 2012

Reflection Thinking..





Alhamdulillah...syukur dengan ketenangan dan keamanan yang dipinjamkan buat sementara..
.....................
hm..pernah dengar words "Muhasabah Diri"???..rata-rata manusia mungkin ada yang selalu,jarang-jarang or tak pernah dengar words ni..
actually..the words is likely Reflection, reflection to sellf thinking.."like what we have done today??"...
then..we talking about time,feeling..and what else..
ok guys..Let's we sit together..come reflect to ourself..
have we believe it..the life will be End..one day.. 


Hari ni..semua orang diancam dengan kesibukkan yang melampau sehingga..masa untuk diri sendiri tidak diperuntukkan..yang mana, masa itulah sebenarnya membantu diri kita supaya reflect balik apa yang kita dah buat hari ni...


Seorang mukmin memuhasabah dirinya tentang perlakuan yang telah dilakukannya. Kata Umar al-Khattab: “Hitunglah dirimu sebelum kamu dihitung”. Dia mesti bersungguh-sungguh melakukan muhasabah itu kerana Allah Taala sentiasa melihat dan memerhati gerak gerinya.

Teringat time belajar dulu, selalu je ade orang berpesan; "ok..adik-adik! malam ni sebelum tidur jangan lupa muhasabah diri ye!!!"...pesanan tu berlalu macam tu je..ye la..kalo kita tak pernah hayati...
macam mana pentingnyer muhasabah diri tu...sebenarnya ia merupakan positive charge yang  membantu kita membentuk produktiviti muslim..

sahabat-sahabat..
kembalilah kepada posisi seorang hamba..kita mungkin baik..tapi adakah baik itu diredhai Allah..it's mean Baik dengan suruhan dan jauhi larangan Allah..

dalam firmaNya:
“Wahai orang-orang yang beriman! Bertaqwalah kepada Allah (dengan mengerjakan suruhanNya dan meninggalkan laranganNya); dan hendaklah tiap-tiap diri melihat dan memerhatikan apa yang ia telah sediakan (dari amal-amalnya) untuk hari esok (hari akhirat). Dan (sekali lagi diingatkan): Bertaqwalah kepada Allah, sesungguhnya Allah Amat Meliputi PengetahuanNya akan segala yang kamu kerjakan”. (Surah al-Hasyr:18).

When and How??
cukup sekadar hanya kita berseorangan or in term of arabic 'Uzlah'(bersendirian) tanpa ganguan..
(it's mean FB,Twitter,Handphone..anything else..)
pastikan ganguan itu dibuang sejauh yang mungkin buat sementara..ambil masa untuk kita 'Temenung' sebentar..menungkan kehidupan seharian kita..apakah mungkin hidup kita pada hari ini diredhaiNya??
ask to ourself..to repair the mistake..it would not be happen again..
antara waktu yang lebih afdhal ialah sepertiga malam..yang mana ia disajikan dengan solat sunat Tahajud,,Hajat,Taubat..(lain-lain mengikut kemampuan)..each part of the time should be fully with appreciation..

hopefully...Let's do it together and ensure the amal will be consitent..InsyaAllah

Reflection,Pesan Rasulullah S.A.W dalam hadith baginda:
“Peliharalah titah perintah Allah nescaya Dia akan memelihara engkau(sepanjang masa), peliharalah larangan Allah nescaya engkau dapati Dia selalu di hadapanmu. Apabila kamu meminta, hendaklah kamu meminta kepada Allah dan apabila kamu memohon hendaklah kamu memohon pertolongan dari Allah.



Return In progress...
Wallahu'alam

No comments:

Post a Comment

Free HTML Blog 4u