tarbiyah & dakwah....

"Tarbiyah bukanlah segala-galanya..tetapi segala-galanya bermula dengan tarbiyah"
(Yusuf Al-Qadrawi)

Monday, May 28, 2012

1st day

Alhamdulillah...selesai sudah untuk satu hari yang pertama saya berkerja as accountant at HDL Management(audit firm)...huhuh....not bad, boleh tahanla...n ok gak ar..that's the words yang akan keluar dari mulut saya and others my friends yang start practical hari ni..nama pun kerja..mestilah penat, tak larat n so on la..

hm...tu la manusia..susah sangat nak lari daripada mengeluh..
penat ke..sakit ke..panas ke...sume nak mengeluh..ce try jadi orang yang keep n silence dengan mengeluh..
huuhu..susahnyer...hm..mengeluh lagi..sabar..sabar tu je kuncinyer
ingat!!! sabar ni adalah antara ciri-ciri orang bertaqwa..^_^

then Allah pasti menjanjikan syurga bagi orang yang bersabar
"Jgnlah kamu bersikap lemah, dan jgnlah pula kamu bersedih hati, padahal kamulah org2 yg paling tinggi darjatnya, jika kamu org2 yg beriman."
[Surah Al-Imran ayat 139]

just nak share ckit ja..
time on the way nak balik umah..slot mu'min profesional bermain di radio IKIM...
terisi la kejap masa walaupun tak lama...
rasa sangat diri ni makin terhakis..terhakis dengan sensetiviti kepada Allah..ingat senang nak menerapkan all the time to searching mardhotillah(Redha Allah)??

kita ni memang berfitrahkan nak menjadi baik...cuba perbaiki diri..tapi kadang-kadang tersasar juga, bila mana kita diuji dengan kelemahan iman..
apa yang menarik..saya tertangkap dengan ayat "kita perlu memahami takdir dan mengurus takdir"
satu analogi..kita tidak mampu untuk mengubah arah angin tapi kita mampu menguruskan ke mana arah yang harus kita pergi...macam tu la dalam kehidupan kita..

kadang-kadang kita diuji dengan kesusahan..tapi tak bermakna kesusahan yang dirasai akan menyukarkan kita sampai bila-bila..kesukaran kita itu sebenarnya ada pengajaran dari Allah ..but sometime..kita diuji lagi benda yang sama, cuma individu yang terlibat serta persekitaran sahaja  yang berbeza..itu bermakna pengajaran yang lepas kita tidak mampu memahami lagi...macam kita kat sekolah..kalo syllabus yang diberi oleh guru kita tak boleh nak past kita tak boleh pergi ke level yang lain..

so, macam tu la dalam kehidupan kita..hidup kita ini bukan sekadar makan,tidur n lalui rutin harian kita..
remind!! hidup kita ini ada tugas!! tugas sebagai seorang khalifah..menjadi pemimpin pada diri sendiri,keluarga dan masyarakat..

tapi bila mana kita teruji..terdapat 3 situasi yang mana..Allah izin terjadi
pertama bila seorang itu berniat melakukan kejahatan, maka dia teruji dengan kecelakaan maka itu dikatakan "Bala" in terms that Allah tak suka dengan apa yang kita buat..

kedua, bila seseorang itu merupakan individu yang baik tetapi diuji dengan ujian yang mungkin menyakitkan..maka itu dipanggil "kaffarah" iaitu penghampus dosa yang lalu..so nak kena sabaq sangat..

yang terakhir ujian ini sering diuji kepada orang yang baik, yang sedang melakukan kebaikan seperti para Rasul,Nabi,Salafusolih dan Alim ulama'...dan pasti kita pernah dengar mengenai kisah Ulul'Azmi..
yang mana terdapat 5 orang rasul yang bergelar Ulul'Azmi...Nabi Muhammad,Nabi Ibrahim,Nabi Musa,Nabi Isa dan Nabi Nuh...I.allah kalo sahabat-sahabat berkesempatan ce try hayati sirah mereka ini..

so...pentingnye kita ini menyelami setiap ujian yang Allah beri..coz..
"Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan kesanggupannya."
 [Surah Al-Baqarah ayat 286]

fahamilah setiap ujian yang Allah beri pada kita..coz kita ini umpama manusia yang diuji dengan batu-batu yang kecil,dan akan diuji pula dengan batu- bata..dan setiap ujian itu akan diuji mengikut kemampuan dan tahap keimanan kita..

try to be highest level..In progress
Wallahu'alam....



No comments:

Post a Comment

Free HTML Blog 4u